دسته‌بندی نشده

سیستم هوشمند خوشبوکننده هوا در خودرو‌ها

یکی از جدید‌ترین سامانه‌های مدرن استفاده شده در خودرو‌های لوکس و فوق لوکس، سیستم هوشمند خوشبوکننده هوا است. این سیستم هوشمند توانایی آن را دارد که با بهره‌گیری از داده‌های بدست آمده از سوی هوای داخل کابین و همچنین با استفاده از سیستم تهویه هوای خودرو، عطر دلخواه راننده و سرنشینان را به هوای درون کابین منتقل کند. سامانه هوشمند خوشبوکننده هوا معمولا به عنوان یک آپشن رفاهی لوکس به مشتریان خودرو‌های این کلاس معرفی می‌شود. در خودرو‌های مدرن دی‌اس DS، این سیستم به شکل یک دستگاه در نزدیکی دریچه سامانه تهویه هوای داخل اتومبیل قرار دارد و عطر مورد علاقه شما را می‌تواند با هوای خارج شده از این سامانه همراه کند. یکی از مزیت‌های سیستم خوشبوکننده هوا در اتومبیل‌های لوکس دی‌اس، قابلیت اضافه کردن عطر‌های مورد علاقه سرنشینان آن‌ها است. این دستگاه به شکل یک نازل جدا شده و می‌توانید عطر مورد علاقه خود را با دوز دلخواه وارد آن کنید. شما می‌توانید با بهره‌گیری از درجه‌های قرار گرفته بر روی این نازل، میزان پخش عطر را در هوای داخل کابین کنترل کنید. سیستم هوشمند خوشبوکننده هوا در خودرو‌های لوکس، یک سامانه نسبتا جدید به حساب می‌رود اما در همین یک دهه ورود این سیستم به صنعت خودروسازی، توانسته است طرفداران بسیاری را بدست بیاورد.

فواید استفاده از سیستم هوشمند خوشبوکننده هوا در خودرو‌ها

یکی از دلایل رشد و توسعه سیستم هوشمند خوشبوکننده هوا در اتومبیل‌های لوکس امروزی، فواید آن برای سرنشینان داخل خودرو است؛ که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ایجاد یک فضای آرام در داخل کابین است. در سال‌های اخیر با توجه به رشد سیستم هوشمند خوشبوکننده هوا در صنعت خودرو‌های لوکس، بسیاری از کمپانی‌های عطرسازی بزرگ اقدام به تولید مواد خوشبویی کرده‌اند که قادرند فضای آرامش‌بخشی را داخل کابین خودرو ایجاد کنند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته این خوشبوکننده‌های هوا با کاهش استرس در داخل کابین خودرو، قادرند به ایمن کردن جاده‌ها کمک زیادی کنند. از همین رو بسیاری از محققان و کارشناسان این حوزه، معتقدند سیستم‌های سیستم هوشمند خوشبوکننده هوا در خودرو‌ها باید شکل عمومی‌تری به خود بگیرد و در تمام اتومبیل‌ها استفاده شوند. این سیستم توانایی انتشار مواد دارویی را نیز دارد. به تازگی کانسپت‌هایی منتشر شده است که نشان‌دهنده خاصیت‌های جدید این سیستم است. بر اساس طرح‌های اولیه منتشر شده از این کانسپت‌ها، پیش‌بینی می‌شود در آینده بتوان دارو‌های افراد را به شکل ذرات ریز در داخل هوای کابین خودرو منتشر کرد. همچنین پیش‌بینی می‌شود در آینده نه چندان دور، این سیستم هوشمند بتواند رطوبت داخل خودرو را نیز تنظیم کند.

آینده سیستم هوشمند خوشبوکننده هوا

بر اساس نظر کارشناسان حوزه خودرو، سیستم هوشمند خوشبوکننده هوا یکی از امکاناتی است که در آینده نزدیک شاهد حظورش در تمام خودرو‌ها خواهیم بود؛ اما در حال حاضر این سامانه پرطرفدار فقط در اتومبیل‌های لوکس یافت می‌شود. البته بسیاری هم به هوشمند‌تر شدن این فناوری تاکید دارند و این نظر را دارند که باید از سنسور‌های بیشتری در این سیستم استفاده شود. این موضوع کمی سیستم خوشبوکننده هوا را پیچیده‌تر خواهد کرد؛ اما پیش‌بینی می‌شود در آینده این سیستم با متصل شدن به دستگاه ECU خودرو، هوشمندانه‎‌تر عمل کند.