دسته‌بندی نشده

از سیتروئن تا دی‌اس، تحولی شگرف در خودروهای سواری لوکس

خودروهای سواری دی اس را می‌توان به عنوان برند خودروهای لوکس گروه PSA فرانسه دانست. گروه PSA فعالیت خود را از سال ۱۹۹۱ به عنوان یک شرکت چند ملیتی تولیدکنندگان اتومبیل‌ و موتورسیکلت‌ تحت نظارت ۳ خودروسازی پژو، سیتروئن و دی اس آغاز کرده است. تعبیرهای گوناگونی برای دو حرف دی اس ارائه شده است که مخفف عبارت روحی متفاوت (Different Sprit) یا نسلی متمایز (Distinctive Series) است، اما برخی معتقد هستند که این دو حرف از کلمه‌ فرانسوی deese به معنی الهه نشأت گرفته است.
دی اس اولین بار تحت نام یکی از خودروهای موفق شرکت سیتروئن در سال ۱۹۵۵ معرفی شده است. در این سال برای اولین بار از خودرو دی اس ۱۹ سیتروئن رونمایی شد که در زمان خود به عنوان تحولی شگرف و موفق در زمینه‌ طراحی آیرودینامیکی خودروهای سواری شناخته گردید که تنها در روز اول رونمایی خود در حدود ۱۲۰۰۰ دستگاه از آن خریداری شد و در مدت ۱۰ روز پس از رونمایی به رکورد فروش ۸۰۰۰۰ دستگاه خودرو نیز دست یافت.
در بازه‌ زمانی ۱۹۵۶ تا ۱۹۵۹ با اعمال تغییراتی کوچک در ظاهر و ارائه‌ رنگ‌های متنوع و جذاب از خودرو دی اس ۱۹ سیتروئن سبب شد تا جایگاه این خودرو در سطح دنیا حفظ شود. در گام بعدی شرکت سیتروئن خودروی دی اس ۲۱ خود را با ظاهری جذاب‌تر و جسورتر برای مخاطبان خود رونمایی کرد که در این خودرو علاوه بر تغییراتی در ظاهر آن، موتور خودرو نیز تقویت گردید که این امر منجر به دستیابی به بیشینه سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت شد. کمپانی سیتروئن در راستای حفظ بازار خود و بهبود خودروهای تولیدی خود در گذر زمان، تغییرات متعددی در خودرو دی اس ۲۱ خود ایجاد کرد که می‌توان به تغییر در چراغ‌های جلو ، تغییر و نوآوری در طراحی داخلی و داشبورد خودرو و در نهایت تقویت موتور خودرو اشاره کرد که بیشینه سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت با مدل جدید این خودرو به ثبت رسید.
می‌توان سیر پیشرفت قابل قبولی را برای سری خودروهای دی اس شرکت سیتروئن را در طی سال‌های ۱۹۷۰ الی ۲۰۰۰ مشاهده نمود که از جمله‌ آن تغییرات بسیاری در راستای منحصر بفرد کردن طراحی داخلی خودرو و همچنین بهبود در سیستم انتقال قدرت خودرو است. یکی دیگر از خودروهای موفق ارائه شده در دهه ۷۰ میلادی خودروی دی اس ۲۳ سیتروئن بود که علاوه بر تقویت بیشینه سرعت خودرو، معرفی جعبه دنده اتوماتیک ۳ سرعته و همچنین بهبود محسوسی در طراحی آیرودینامیک خودرو از دیگر کارهای صورت گرفته بر روی این سری از خودروهای سیتروئن بوده است. در سال‌های بعدی نیز شرکت سیتروئن طراحی‌ها و خودروهای مختلفی در سری خودروهای دی‌اس خود معرفی نمود که در زمان خود بسیار مورد توجه خریداران قرار گرفت.
در سال‌های اخیر نیز خط تولید دی‌اس به طراحی و ارائه محصولات جذابی پرداخته است که می‌توان خودروی دی‌اس ۳ سیتروئن را از جمله خودروهای کوچک پرطرفدار اروپا دانست که این خودرو طراحی خود را از خودروی جدید C۳ سیتروئن الهام گرفته است. از دیگر خودروها نیز می‌توان به دی‌اس ۴ نیز اشاره نمود که در سال ۲۰۱۰ روانه بازار گردید. برند دی‌اس فعالیت مستقل خود را به طور رسمی از سال ۲۰۱۴ در اروپا آغاز کرده است و سعی کرده است تا خودروهای لوکس و خاصی را طراحی و روانه بازار کند. همچنین این شرکت در جهت ارتقاء جایگاه خود در بین خودروسازهای لوکس با شرکت‌های طراحی طلا و جواهر همکاری مشترکی را آغاز کرده است تا بر منحصربفرد بودن خود بیافزاید.
از جمله خودروهای بسیار موفق معرفی شده توسط شرکت دی‌اس پس از فعالیت رسمی خود به عنوان شرکتی مستقل می‌توان به سه مدل دی‌اس ۵ جدید (New DS ۵)، دی‌اس ۵ ال‌اس (DS ۵LS) و دی‌اس ۶ (DS ۶) اشاره کرد که در بین دیگر رقبای خود از مقبولیت و جایگاه خوبی برخوردارند. از این‌رو شرکت آرین موتور تابان به عنوان تنها نماینده رسمی خودروهای سواری شرکت دی‌اس اقدام به وارد کردن این سه مدل خودرو به بازار ایران کرده است تا بتواند خواسته‌ مشتریان خاص و لوکس‌پسند خود را در ایران تأمین نماید.